Mijn eerste Hollandse Maaltijd: zuurkoolschotel! - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Mijn eerste Hollandse Maaltijd: zuurkoolschotel! - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Mijn eerste Hollandse Maaltijd: zuurkoolschotel!

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 November 2012 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Allereerst willen we via deze weg alle mensen bedanken die onze trouwe lezers zijn, een berichtje achter laten op de site (voor later een dierbare herinnering voor Luan), die ons een kaartje sturen, een mailtje sturen of op welke manier dan ook (lees hun manier) meeleven en meebeleven met ons. Het is fijn om te weten dat er zoveel mensen zijn die op welke manier dan ook aan ons denken. Dit doet ons erg goed!

Vandaag weer een bijzondere mooie dag achter de rug. Luan leidt ons door de dag heen en wij volgen hem daar waar hij heen gaat. Nadat zijn grote broer naar school was, hebben we koffie gedronken en de was opgehangen. Bij dit laatste hielp Luan een handje door de wasmand samen met papa naar beneden te tillen. Wat is die jongen toch sterk! Nadat de was hing hebben we een bezoek gebracht aan de dokter ivm een ontstoken bloedend wratje op Luans vinger. In eerste instantie wilde de dokter een zalfje voorschrijven om de ontsteking te verminderen maar dokter Mama dacht daar toch anders over en adviseerde de arts enigszins stelllig om het wratje ermaar af te snijden. En ja dan groeit er later ws. wel een wratje maar die laten we dan wel aanstippen als hij dicht is. Na enige twijfel ging de arts toch maar op zoek naar een scherp mesje en sneed het wratje weg. Onze kleine kanjer volgde dit alles nauwgezet en zat met zijn neus er boven op. Hij vertrok geen enkele spier en leek het allemaal wel interessant te vinden. Ws. hebben we een chirurg in onze familie?!

Na dit bezoek even broodjes bij de bakker gehaald en daarna op naar huis want we kregen visite. Maja kwam langs. Op zijn manier zocht hij contact met haar mits ik hem liet blijken dat het goed was. Een mooi proces om te zien! Na het eten zijn we naar het dorp geweest aangezien het slapen in bed niet echt lukte. Tijdens het boodschappen doen wil hij in slaap om ongeveer een half uurtje later wakker te worden. Toen ik vertelde dat we Timo van school gingen halen verscheen er een grote glimlach op zijn gezicht! Wat een top gevoel geeft dat; je jongste zoon die blij is om je oudste zoon op te halen. Toen Timo dan ook de trap af kwam, verscheen er op beide gezichten een grote glimlach. Timo straalde van trots! Wat zal hij lang gewacht hebben op dit moment en wat hebben wij daar ook naar uitgekeken. Heerlijk dat het nu eindelijk zover is dat we kunnen genieten met z'n vieren na een proces van jaren! Maar o wat is het wachten het waard geweest!

Rond de klok van vieren kregen we bezoek van 2 brandweercollega's van Lo. Luan vond alles prima zolang papa of mama maar in de buurt was. Toch wel spannend hoor die mannen in uniform! Maar uiteindelijk ging hij heerlijk spelen op het kleed en bouwde hoge torens van de dublo. Knap hoor van hem mede omdat de torens evenhoog waren steeds.
Tijdens de voorbereidingen van het eten door papa; echte hollandse zuurkool, vermaakte mama de jongens met het zingen van liedjes en lezen van een boek. In 1 van de boeken ging het over een kindje dat boos, verdrietig en blij keek. Luan gaf zelf aan dat hij blij was en schudde zijn hoofd als ik het plaatje verdrietig en boos aan wees. De schat! Maar wij vinden hem ook echt blij en natuurlijk is hij weleens verdrietig maar dat is meestal als hij gevallen is en heel soms als hij iets niet mag. In beide gevallen is hij goed en snel te troosten en belangrijker nog hij laat zich troosten.

Favoeriet liedje bij Luan is momenteel "klap eens in je handjes" Dit zingt hij goed mee en hij heeft echt grote lol vooral bij de zin "handjes in de zij". Hij ligt bij voorbaal al in een deuk! En we zingen het dan niet 1x nee het liefst 4, 5 of 6x achter elkaar! Ook het opzeggen van het gebed voor en na het eten gaat hem al aardig goed af evenals het avondgebedje. Andere nieuwe uitspraken/zinnen vandaag waren:

- het wijzen naar Bink als we een plaatje aanwijzen van een poes en miauw zeggen
- plaatjes blij, boos en verdrietig aanwijzen
- “papa schoenen aan” roepen
- tijdens het aantrekken van zijn pyjama voor het eten aan mama vragen “eten?”

Voor het avondeten stond zuurkool op het menu. We waren benieuwd hoe hij zou reageren. De eerste hap was wat wennen, evenals de 2e en 3e hap maar vervolgens werd zijn bordje flink naar binnen gelepeld en at hij er lekker van. Tussendoor bekeek hij zichzelf regelmatig in de achterkant van zijn lepel en had dan grootste lol om wat hij zag. Mede ook omdat hij daar een heerlijke gek gezicht bij trok. Timo was trouwens blij dat Luan de zuurkool lekker vond, want zuurkool is 1 van zijn lievelingsgerechten! Tijdens het eten hadden de mannen weer de grootste lol en werden de nodige gekke bekken getrokken. Kijk zelf maar wie van de 2 winnaar is. Wij weten het niet!
Na de zuurkool nog wat warme vla en toen gaf hij zelf al aan “Luan slapen?” en ja hoor dat hebben we dan ook gedaan. Nog even spelen met Timo op zijn kamertje, tanden poetsen en daarna is hij heerlijk in slaap gevallen.

Liefs vanuit een koud Noordwijk

• 06 November 2012 - 21:42

Miranda Verhagen:

het blijft leuk om te lezen, al jullie verhalen over het proces met Luan waar jullie nu in zitten en hoe dat gaat. Zo te lezen gaat alles goed en genieten jullie volop van elkaar. Mooi om te lezen en nog heel veel van dit soort momenten samen toegewenst. Leuke foto's ook :)

• 07 November 2012 - 06:52

Lia:

Ik heb weer genoten van je verslag. Op deze manier begin ik elke dag met een glimlach op mijn gezicht. Dat Luan al zuurkool lust is een wonder! Michael lust het nu nog steeds niet en hij is al 16. Voor mij is het ook mijn lievelingseten, ik kan het elke dag wel eten. Hij heeft ook een bijzondere placemat zag ik. Wat knap dat hij al zo snel de Nederlandse taal leert begrijpen en gebruiken. Hij kan straks beter lezen en schrijven dan zijn toekomstige klasgenoten.
    Ik begrijp Timo ook goed, het is niet leuk om altijd maar als enigste kind tussen de volwassenen te zitten. Daan en Lo, kijk maar uit, zoals ik het elke keer lees, gaan die 2 straks samen ondeugende plannetjes smeden. Ze zijn zo dol op elkaar, dat is in 1 woord geweldig!
    x Lia

• 07 November 2012 - 09:24

Mascha Marco Nomi Bram Van Delft:

Wat leuk dat je zo trouw de verslagen blijft maken. Die foto's en filmpjes maken het nog leuker om te lezen. Een bijzonder document voor Luan later.
    Wat doet Luan het ontzettend goed he? Iedere dag is weer een ontdekkingsreis voor hem. Hij leert zoveel. Fijn dat bezoek thuis waarbij goed gaat! Hoe gaat het slapen 's nachts? gr. Mascha

• 07 November 2012 - 09:52

Huize Vermist:

Hoi,
    Grappig om te lezen. Gisteren zaten jullie nog trots vertellen hoe Luan de legoplaten volbouwde en niet de hoogte inging en binnen een paar uur, bouwt hij wel torens. Vond het gisteren erg aandoenelijk dat hij wel conact zocht, maar dan wel mama toetsemming vroeg. Maar geniet nog na van zijn knuffel..
    Vandaag dan maar aan de boerenkool met Hema worst ???
    Liefs uit Huize Vermist

• 07 November 2012 - 10:27

Eddy En Gerrie Slofstra:

Lieve Timo,Luan,Danielle en Lodewijk,

Gelukkig kunnen we van ons vakantie adres met jullie meebeleven wat er allemaal in huize klavertje vier gebeurd.Ik krijg heimwee naar jullie allemaal.Zou als ik dit lees even om het hoekje van de deur willen kijken.Wat is het dapper van Luan om geen kik te geven bij het weghalen van zijn wratje.En gelukkig lust hij zuurkool,als wij weer thuis zijn gaan we maar boerenkool eten en dan maar hopen dat hij dat ook heerlijk vindt.(Natuurlijk met spekjes en worst want dan vindt Timo het ook lekker) Timo wil jij dan je stokjes meenemen dat lijkt me leuk om te zien hoe jij dan je boerenkool naar binnen werkt.
    Lieve allemaal we verlangen ernaar jullie gauw weer te zien .

Dikke kus voor Timo en Luan,veel liefs Opa en Oma Slofstra.

• 07 November 2012 - 10:41

Opa En Oma Slofstra:

Lieve Timo en Luan,

O wat een prachtige gekke bekken foto's.Timo en Luan, jullie zijn wel de clowns van de familie. Al kan jullie Papa er ook wel wat van hoor. En Opa ?????? nou die is er mee geboren.

Doei doei kusjes xxxxxxxx.Opa en Oma Slofstra.

• 07 November 2012 - 10:52

Annette Van Den Berg:

Ongelooflijk hoe snel Luan al op zijn plaats is in jullie gezin en dat hij zelfs al Hollandse pot eet! Fantastisch ook dat we jullie op deze manier mogen volgen, echt heel bijzonder! Binnenkort zal Luan wel helemaal worden ondergedompeld in de Nederlandse cultuur, wanneer Sinterklaas weer in het land verschijnt. Ben benieuwd wat hij daarvan zal vinden. Jullie hebben twee geweldige zonen (volgens mij allebei kampioen gekke bekken trekken!), geniet er van!

• 07 November 2012 - 17:30

Riemer:

Hoi tot morgen doe de groeten aan luan typ ik het goed kortom doei riemer

• 07 November 2012 - 17:30

Riemer:

Hoi tot morgen doe de groeten aan luan typ ik het goed kortom doei riemer

• 07 November 2012 - 19:29

Christine:

Ha ha ha wat een grappige foto's van Timo en Luan! Echt 2 lol broeken op stokjes (of met stokjes natuurlijk).

Het blijft heel leuk om alles te lezen en zo te volgen, anders zou ik me maar afvragen hoe het nu gaat.

Zie jullie gauw,
    Doeg doeg,