Chinees Nieuwjaar - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 Februari 2014 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Zo schreef ik dat ik het weinig schrijven van vorig week deze week goed zou maken, maar helaas is dat niet gelukt. Het was druk op het werk en de avonden waren ook behoorlijk bezet. Besloten om toch maar dagelijks weer te gaan zitten; genoeg stof om te schrijven wat mij betreft en dan blijf ik in het ritme.

Maar terug naar vandaag; het Chinese Nieuwjaar! Samen met een ander adoptie stel hebben we het Chinese Nieuwe jaar gevierd in Den Haag. In Den Haag zelf kwamen we nog twee andere adoptiestellen tegen van onze adoptiereis. Heerlijk om elkaar dan weer te zien en het voelt ook altijd weer vertrouwd aan. Ook is het elk jaar (ach het is pas de tweede keer) weer bijzonder om het Chinese Nieuwjaar te vieren met zoveel Chinezen en adoptiegezinnen. Een heerlijk feest en geweldig om weer even terug te zijn in China!

In het kort even iets over het Chinese Nieuwe jaar in Den Haag:

Zoals vanouds wordt het weer groots worden gevierd in het centrum van Den Haag. De gehele dag is er feest in het stadhuis en in Chinatown. Het Chinees Nieuwjaar is het belangrijkste feest van het jaar in de Chinese cultuur en vindt altijd plaats aan het eind van januari of in het begin van februari, dit als gevolg van het verschil tussen de westerse en de Chinese kalender. Geschiedenis Volgens de overlevering, die al vele eeuwen oud is, luidt de viering het begin van iets nieuws in waarin geluk en voorspoed de hoofdrol spelen. Kwade geesten worden verdreven en al het goede komt weer terug. Om het nieuwe jaar vol goedheid te verwelkomen wordt vuurwerk afgestoken, zoals honderduizend klappers en schitterend siervuurwerk. De Chinese leeuwen- en drakendans speelt hier ook een belangrijke rol in. De draak staat bekend als symbool voor hogere afkomst en macht, de leeuw staat symbool voor geluk en voorspoed. Vandaar dat het Chinees Nieuwjaar altijd feestelijk wordt ingeluid met een kleurrijke draken- en leeuwendansparade, gepaard met veel siervuurwerk en natuurlijk een heerlijk Chinees feestmaal voor familie, vrienden en belangrijke relaties

Dit jaar dus op 31 januari het nieuwe Chinese jaar. Het jaar van het paard. Wat zeggen de Chinezen over het paard? Het is slim, meestal vrolijk, charmant en sterk. Over de liefde zegt men dat het altijd hunkerend is. Een gewaarschuwd mens telt zowaar voor twee lijkt me in deze.
Voorts is er bekend dat de combinatie van een Paard met een Tijger lastig kan zijn. Beiden zijn sterk en beiden hebben hun vrijheden nodig. Dat kan mogelijk gaan botsen. Maar hebben ze een klik van samenwerking ontdekt dat kunt u wel inpakken. Dan is er zowaar ook geen speld meer tussen te krijgen.
De combinatie met een Schaap ligt anders. Het Schaap is zachtaardig zal niet de strijd aangaan, echter door haar liefdevolle houding het paard wel kunnen temmen zowaar.
Over de combinatie van het Paard met de Hond is bekend dat ze beiden slim zijn, qua het verschil in bouw niet met elkaar de strijd zullen aangaan en mede daardoor goed samenwerken. Het kan zowaar een uiterst slim zakelijk duo vormen.
Een combinatie met de Rat is een drama. Het Paard wordt zenuwachtig van de Rat, en conflicten stapelen zich veelal op tot de bom barst.

En ja als je dan weet dat Timo een paard is, Lodewijk een os, Luan een zwijn (varken) en ik een rat dan beloofd dat niet veel goeds dit jaar in mijn relatie met Timo volgens de Chinese astrologie. Of wie weet wel omdat we nu weten dat wij samen een drama zijn!! En dus keihard eraan gaan werken om het een top combinatie te laten zijn! Ik weet wel zeker dat het laatste van toepassing is.

Zoals ik vorig jaar ook al melde kent de Chinese astrologie in totaal 12 dierenriemtekens en gaat het uit van een 12- jarige Maancyclus. . De dierennamen van de tekens zijn ontleend aan een oeroude Chinese sage waarin Boeddha de dieren tot zich riep. De volgorde waarin de dieren kwamen was bepalend: Rat, Os, Tijger, Haas, Draak, Slang, Paard, Geit, Aap, Haan, Hond en Varken.

Luan is in de Chinese astrologie een varken of soms ook wel zwijn genoemd. Een varken is galant, attent en loyaal. Varkens komen soms nogal stoer over, maar zijn van binnen vaak zachter dan ze zich voordoen. Varkens zijn moedig. Ze zijn eerlijk, oprecht en hebben een enorme vastberadenheid.
Varkens zullen een taak altijd afmaken. Ze zijn erg ijverig en doen hun uiterste best om anderen niet teleur te stellen. Ze willen van geen wijken weten en zullen zich niet snel terugtrekken. Hoe uitzichtloos een situatie er ook uit mag zien, Varkens zullen altijd proberen de problemen het hoofd te bieden.
Varkens zijn vaak geliefd en kunnen ook populair zijn. Ze nemen makkelijk initiatief in en tot contact. Ze zullen altijd proberen onenigheid te sussen. Varkens zijn snel aangebrand, maar toch houden ze absoluut niet van ruzies en twisten. Als Varkens kwaad worden, zal dit nooit lang duren. Men weet steeds waar men met ze aan toe is.
Een varken praat niet zo veel. Varkens maken niet veel vrienden, maar de vriendschappen die ze maken, zijn voor het leven. Varkens zijn extreem trouw. Ze hebben een grote honger naar kennis, studeren veel en zijn over het algemeen goed op de hoogte van alles.

Varkens houden van pleziertjes en feestjes. Ze kunnen erg goed organiseren en hoeven hierbij niet zo nodig op de voorgrond te staan. Ze zijn wat naïef en zien wat al te makkelijk negatieve kanten van anderen door de vingers. Soms vallen ze hierdoor makkelijk ten prooi aan mensen die misbruik van ze willen maken. Zelf zijn Varkens erg betrouwbaar.
Een varken kan goed overweg met het dierenteken haas en geit.

Als ik dit zo lees dan herken ik daar zeker onze kleine man in. Luan is zeer vastberaden en ijverig en doet zeker zijn best om andere niet te leur te stellen. Maar dat laatste heeft ook zeker met iets heel anders te maken……. En ja dat hij geliefd en populair is, klopt helemaal. Zodra anderen hem zien, sluiten ze hem in hun hart! Je kan ook niet anders! En ja dat niet vele praten, mmmm daar ben ik het niet zo mee eens want dan mondje van onze kleine man staat niet stil. Hij praat 6 kwartier in een uur. Is het niet door het vertellen van verhalen dan zijn het wel zijn vele vragen!

Vanochtend tijdens het aankleden vroeg ik aan hem hoe hij het vond dat we naar het Chinese Nieuwjaar gingen. Hij gaf aan dat hij er zin in had. Eenmaal in de auto vroeg hij op een gegeven moment of we al in China waren! Mmmm zal hij het nu wel goed begrepen hebben. Ik had wel het idee dat hij dingen herkende van vorig jaar, maar reageerde wel verlegen naar de andere stellen toe. Eenmaal in het restaurant kwam hij weer snel los en had hij het reuze naar zijn zin. Soms iets te voor in een restaurant. Rond kwart over 11 zijn we naar buiten gelopen en werd het Chinese Nieuwjaar feestelijk geopend op het plein met dans om de leeuwen tot leven te wekken. Dit ging daarna samen gepaard met heel veel vuurwerkmatten. Wat een knallen en een rook! Maar wat genieten! Ook de mannen genoten er zichtbaar van. Vandaar uit zijn we weer naar binnen gegaan en hebben daar gekeken hoe de ogen van de leeuwen afgeverfd werden waarbij het nieuwe jaar officieel ingeluid werd.

Vervolgens zijn we gelopen naar China Town en hebben op de Aziatische markt lekker gegeten. Helaas ging het andere stel naar huis omdat de kleine niet lekker was. Wij zijn vervolgens doorgelopen naar het andere plein en hebben daar nog wat rondgelopen om vervolgens een Aziatische supermarkt op te zoeken. Hier hebben we heerlijk inkopen gedaan. Lekkere groene thee, Chinese koekjes, Chinese hapjes en kaarten. Heerlijk; jammer dat zo’n supermarkt niet hier in Noordwijk is. Je waant je dan echt weer in even in China met al die geuren.

Op de terugweg kwamen we nog wat draken- en leeuwendans met vuurwerk tegen en uiteindelijk zijn we naar huis gegaan. De mannen waren behoorlijk moe van het slenteren. Op de terugweg vocht Luan tegen de slaap maar helaas was het Luan die deze keer won. Eenmaal thuis was het echt op en kwamen alle indrukken er uit van die dag. Even boos en veel huilen. Samen met mama kwam hij weer tot rust en na het eten is hij heerlijk gaan slapen. Dromend van…..????

• 03 Februari 2014 - 07:36

Vermist:

Dat wordt een spannend jaar binnen huize Slofstra als de dierenriem doet, wat er over beschreven wordt.
    Maar dat komt vast en zeker goed binnen jullie gezinnetje.

Een gelukkig chineesjaar xxx

Liefs de vermisten.