Hechten voor opvoeden; strijd of geen strijd; wat - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Hechten voor opvoeden; strijd of geen strijd; wat - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Hechten voor opvoeden; strijd of geen strijd; wat

Blijf op de hoogte en volg Familie

14 November 2012 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Allereerst wil ik jullie allen bedanken voor de hartverwarmende, lieve reacties, tips, herkenbaarheden en adviezen. Dit keer heb ik een traantje zitten wegpinken. Wat is toch heerlijk om te weten dat je niet de enige bent met dit soort dilemma’s. Al is dit wel een heel groot woord hoor want zoals jullie omschrijven is het moederhart heel groot en zijn wij tot vele dingen toe in staat.

Vandaag was over het algemeen een dag als zo vele maar wel weer zo bijzonder omdat ons manneke ons manneke is en elke dag wel iets moois en bijzonders laat zien. Vannacht was hij rond 4 uur wakker en liep vanuit zijn kamertje ons kamer in om daarna in bed bij ons te kruipen en weer verder te slapen. Dit alles gaat zonder veel praten gepaard. Volgens mij zegt hij alleen maar ‘mama, tillen’’ (ben zelf rond dat tijdstip nog wat slapering dus vandaar de volgens mij) en neemt dan in bed zijn slaappositie in (dicht bij Lo of dicht bij mij) en slaapt weer verder. Hij zoekt dan heel erg onze nabijheid en op deze manier is dat voor hem al voldoende. Gewoon lekker dicht bij papa en mama. Tot iets over 8 hebben we heerlijk in bed gelegen en bij het slaapkamerraam Timo uitgezwaaid die door papa naar school gebracht werd. Beneden heerlijk ontbeten; warme vanille vla en een appel. Ook Knorretje moest natuurlijk weer pap eten. Het wachten is altijd op het moment dat je handje omhoog gaat en je “mama” zegt. De eerste keren begreep ik je niet goed maar nu weet ik dat ik dan moet gaan aangeven hoeveel hapjes hij nog moet eten. Meestal lukt het me wel om dan zoveel hapjes te noemen dat zijn vla helemaal op is. En trots dat hij dan is als hij tot slot ook nog 2 dikke duimen krijgt! Ook bij Knorretje gaat het verhaal met het tellen op en dan is Luan degene die Knorretje 2 dikke duimen geeft. Wat is dat toch elke keer genieten!

Na het ontbijt is hij heerlijk in bad geweest. Het mooie is dat ik aangeef dat we gaan tandenpoetsen en aankleden en dat hij dan in de badkamer naar het bad wijst, ‘bad’ zegt en mij vragend aankijkt. Het gezichtje wat hij dan vertoont als ik zeg dat hij in bad mag is goud waard. Zo mooi en vertederd en vandaag volgde er ook nog een ‘dank je wel, mama’ achteraan. Hoe mooi kan je het hebben.
Na het bad aankleden en koffie drinken. Voor Luan het moment om Het Zandkasteel te kijken, waar hij dan volop van geniet en meezingt en swingt. Na de koffie hebben we diverse puzzels en een lotto spel gedaan. Hij is hier erg goed in en wijst het plaatje aan wat ik in mijn handen heb en probeert ook het woord van het plaatje na te zeggen. Wat leert hij toch snel en wat kan hij de meeste woorden al goed en duidelijk uitspreken.

Al snel was het tijd om Timo van school te halen. De bekende vreugdekreet klonk weer toen we het schoolplein naderde en dit keer hoefde ik je amper te tillen. Je had de grote glijbaan ontdekt op het grote plein en rende daar vrolijk naar toe. Mama tilde je er bovenop en jij glee naar benden met heel veel lol. Dit werd natuurlijk tig keer herhaald. Toen de bel ging, liepen we samen naar de ingang maar wilde je toch op een gegeven moment getild worden. Maar wat knap was het van je dat je je al zo vrij voelde om lekker te drentelen over dat grote plein. Je gaf op jouw manier aan dat je naar binnen wilde en dit hebben we dan ook gedaan. Samen met Timo hebben we de kleuterklassen van binnen even bekeken. Je keek vrolijk vanuit mama’s armen rond en wees naar de getallenlijn met de vingers. Deze herkende je want thuis oefenen we deze ook tot 10 op dit moment. In gedachten zag ik je al spelen in 1 van de klassen en wat zal het tzt wennen zijn voor je maar ik denk dat je het ook reuze naar je zin gaat krijgen daar!

Een klasgenootje van Timo ging mee spelen dus Timo en zij kropen achter in de auto naast jou en mama voorin. Hier was je het niet echt mee eens en je zette het op een huilen en riep ‘mama’ (hiervoor had ik steeds achter op de achterbank gezeten bij hem). Aangezien we al reden, hebben we toch maar even doorgezet maar wat een verdriet had jij en wat kwam het weer van ver! Op dit soort momenten breekt mijn moederhart en voel ik de pijn en verdriet met je mee en gaan er tig vragen door je hoofd; was dit de juiste keuze, oeps wat doet dit met het hechtingsproces, wat een verdriet heb je toch manneke, o wat zou ik je graag willen troosten, moeten we nu gewoon doorzetten en even niet toegeven, en ga zo maar door.
Vast vragen die heel veel moeders herkennen althans ik herken ze wel in de tijd dat Timo baby was en aan het huilen was of help ben ik nu de enige?? Eenmaal thuis heb ik hem snel getroost wat hij gewillig toeliet en me ook niet meer wilde loslaten. Hij ging zelfs mee de wc in en wilde op dat moment nog het liefst op schoot kruipen. Het eten ging goed tot 5 stukjes daarna hield hij zijn lippen op elkaar. Weer zo’n twijfel moment van waar doe je goed aan. We hebben even doorgezet en dit bracht de volgende waterval bij Luan. Ik heb hem toen meegenomen naar boven om lekker te gaan slapen nadat hij zijn stukje boterham en worst had opgegeten. Lastig situatie hoor want was dit een ‘strijd’ waard? En is het een strijd te noemen? Ik weet het niet maar vandaag was zo’n dag waar op 2 momenten diverse vragen door mijn hoofd heen gingen en ik twijfelde of ik de juiste keuze had gemaakt. Achteraf, nu gezien, ben ik van mening dat het goed geweest is.

Dicht tegen mij aan viel hij al snel in een diepe slaap om 1.5 uur later weer wakker te worden. Ik hoorde de deur open gaan en liep naar boven en zag dat hij zijn gebruikelijke loopje richting onze kamer deed. Met een vrolijke lach liep hij mij tegemoet toen hij mij hoorde op de trap. Eenmaal beneden begon hij een klein beetje te huilen en toen ik zijn pantoffeltjes aan wilde doen, wees hij naar zijn broek. De kleine vent was nat en ik keek verdrietig en angstig naar mij. Ws. was hij bang dat ik boos zou worden, en snel nam ik hem mee naar boven terwijl ik geruststellend naar hem praatte. Snel op de wc gezet waar de rest van zijn plas kwam en zijn kleren uitgedaan en een grapje gemaakt met hem waardoor hij brak en vrolijk begon te lachen al was het nog voorzichtig. We weten de verhalen dat er in sommige tehuizen kinderen gestraft worden bij ongelukjes of niet zindelijk zijn dus op dit soort situaties zijn we erg alert om zo min mogelijk boos te worden en/of over te komen. Beneden wilde hij op schoot blijven zitten en nestelde hij zich dicht tegen mij aan. Na een mandarijntje een aflevering van het zandkasteel was hij weer helemaal de oude en liet hij zich weer vrolijk horen.

Diverse puzzels werden er die middag gedaan en ook tijdens de visite keuvelde je gezellig rond. Helaas viel je aan het einde van de visite en dat leverde de nodige tranen op. Het is lastig voor je om je evenwicht te bewaren en als je valt of struikelt dan vang je jezelf niet met je handjes op en het lukt je dan ook niet om snel of makkelijk om hoog te komen. Vaak levert het de nodige tranen op maar ben je ook snel weer getroost. Het eten liet je je goed smaken en na het eten keken we het Sinterklaasjournaal op de laptop aangezien we het op tv vergeten waren. Inspannend keek je toe en ik had het idee dat je er wel van genoot. Na het Sinterklaasjournaal was het toch echt de hoogste tijd om te gaan slapen. De slaap kon je niet echt goed te pakken krijgen. Met grote ogen staarde je het donker in en op de momenten dat ik dacht dat je sliep en wegsluipte, liet je duidelijke merken dat je nog wakker was. Op een gegeven moment kwamen je tranen, zomaar uit het niets althans dat leek zo. Maar ik denk dat het gewoon verdriet was om en angst om je toe te geven aan je slaap. Nadat ik je getroost had, geruststellend gepraat heb en je dicht tegen me aan in bed heb gelegd ben je uiteindelijk in een diepe slaap gevallen.
Slaap maar lekker manneke, morgen zijn wij er weer voor je en Hij waakt over je!

  • 14 November 2012 - 21:57

    Pat, Bianca, Dion, Cas En Mats:

    Hoi Daan,

    Nee, je bent zeker niet de enige mama, die vertwijfeld denkt....heb ik het nu allemaal wel goed gedaan??
    Soms heb je strijd met je kids en dan liggen ze heerlijk in hun bed en kijk je nog eens op hen neer en denk je....was het die strijd waard vandaag, heb ik het op de juiste manier gedaan?
    Op zulke momenten moet je altijd maar bedenken, dat wat wij als mama soms meemaken, het in elk geval uit een oprecht moederhart is gekomen!!Jij doet wat je op dat moment het beste lijkt, en soms strookt dat niet met alle gevoelens die door je heen kunnen gaan. Ik vind in ieder geval, dat jij het supergoed doet!! Wees trots op wat je Luan nu al aan veiligheid en geborgenheid hebt kunnen bieden!

    Liefs Bianca

  • 14 November 2012 - 22:09

    M:

    Hoi, hoi,

    Oei, oei, opvoeden is prachtig, maar wat kan het soms ook lastig en moeilijk zijn. Twijfelmomenten en momenten dat je het even niet meer weet, hou je altijd, maar ik snap zo goed dat je bij Luan extra twijfelt, omdat je de eerste jaren hebt gemist, je niet weet hoe de eerste jaren voor Luan zijn geweest, wat hij heeft meegemaakt, wat voor ervaringen (positief/negatief ) hij heeft opgedaan. Je je daardoor misschien wel meer als normaal afvraagt of je dingen wel goed doet, of dingen wel verstandig zijn. Het is erg cliché; maar ga op je gevoel af. Het is zo heerlijk dat Luan zich zo goed uit, dat hij zijn tranen durft te laten zien en weet dat er een papa en een mama zijn die hem troosten. Je zou hem graag voor veel dingen willen behoeden ( zeker in het begin ) dat is zo logisch. Als bij alles wat je doet je gevoel maar goed is.....Liefde, veiligheid, geborgenheid, vertrouwen, acceptatie.....Luan mag zijn zoals hij is.......Ook al gaat dan niet altijd alles even makkelijk en zal het opvoeden gaan met vallen en opstaan......Bovenstaande zaken staan in jullie gezin bovenaan, dat voelt en ervaart Luan, dat weet ik zeker.
    Jullie doen het fantastisch, complimenten.
    Liefs Marjon

  • 14 November 2012 - 22:25

    Marjon:

    Hoi, hoi

    Vond nog een gedichtje;

    Opvoeden is een moeilijk iets
    De ene dag gaat het goed de andere dag is het weer niets
    Maar wat ik wel geleerd heb met de jaren
    Is om op mijn gevoel te varen
    Met geduld, liefde en structuur
    Brak ik eindelijk door die muur
    We zijn nog niet halverwege op een lange weg
    En wie weet komt er nog heel wat pech
    Maar eens zal je je eigen weg gaan
    Ik hoop dat je ons dan ook nog ziet staan
    Het zijn nu met recht tropenjaren
    Maar ik zal me altijd achter jou scharen
    We leven nu van moment naar moment
    En we weten gewoon dat je het zult redden mijn lieve grote kleine vent

    Liefs Marjon


  • 15 November 2012 - 07:08

    Lia:

    Tja twijfel en onzekerheid, daar hebben we allemaal regelmatig mee te maken. Daar zijn we mensen voor. Toch is het belangrijk om te laten zien dat je liefde onvoorwaardelijk is.
    Dit kan je toch het beste aangeven door natte broeken te accepteren en door aan grenzen en regeltjes vast te houden. Ze ervaren dan bij het overtreden van de regeltjes en het verleggen van de grenzen, dat deze niet veranderen en dat de liefde van de ouders ook niet veranderd. Ook al lijkt de "strijd" te gaan over iets heel onbelangrijk, toch is de boodschap des te belangrijker. Het is fijn dat Luan zich al zo veilig voelt, dat hij dit gedrag laat zien en een eigen karakter durft te tonen.
    Daan hij voelt zich veilig bij jullie en dat hebben jullie toch alvast maar even bereikt!
    Petje af :-)

    x Lia

  • 15 November 2012 - 08:11

    Vermist:

    Wat heb ik niet vaak geroepen, waarom zit er geen gebruiksaanwijzing bij je kind als het wordt geboren
    En toch denk ik, dat ouders deze niet nodig hebben, samen oplossingen zoeken, op je gevoel handelen en er altijd voor ze zijn [ AL denken pubers dat ze soms alles wel alleen kunnen]
    Dat is het allerbelangrijkste en dat doen jullie. En soms moet je even je gevoel uitschakelen, daar Luan nu ook moet gaan leren dat Mama ook dicht bij hem is op afstand en patronen doorbroken gaan worden, welke hem nu veiligheid geven. Komt goed schatje !!!

    Vandaag denkt Luan vast dat er chinese smog in de lucht hangt, al is het hollandse mist.
    Liefs uit huize Vermist

  • 15 November 2012 - 11:46

    Annette Van Den Berg:

    Wat zou het toch fijn zijn als we af en toe even in die mooie kleine koppies konden kijken! Maar ik denk dat je wanneer je alles met liefde doet, je er op kunt vertrouwen dat het goed komt. En bij jullie zit het wel goed met die liefde, jullie doen het echt fantastisch met zijn viertjes! Ik lees met veel bewondering je verhalen en leef op afstand met jullie mee!
    Groet, Annette

  • 15 November 2012 - 20:50

    Marjan:

    Leuk om jullie vanmiddag even tegen te komen! Luan is in het echt net zo'n plaatje als op de foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Familie

Welkom op onze website Op Reis Naar Jou! Op deze website kunnen jullie onze reis volgen naar onze zoon Luan in China en hoe het met ons verder gaat in Nederland. Veel plezier met lezen en schroom niet om een berichtje achter te laten!

Actief sinds 21 April 2012
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 435875

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Op reis naar Luan

Landen bezocht: