Een lach en een traan - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Een lach en een traan - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Een lach en een traan

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Augustus 2013 | Nederland, Noordwijk-Binnen

21 augustus 2013
Fris als een hoentje komt Luan naar beneden. Hij is even heerlijk in bad geweest. In de keuken treft hij Timo aan die straks weer gaat bouwen in het huttendorp.
Maar de familie Slofstra heeft voor vandaag ook nog andere plannen, die te maken hebben met het inruilen van de auto van oma. Luan mag mee naar de garage en krijgt gelijk al een autootje waarmee hij daar mag spelen. ‘Mag Luan houden? Ja hoor die mag je houden. Ook één voor Timo? Wie is Timo? Dat is mijn broer. Dan ook een voor Timo’.

Oma en opa krijgen voorlichting in de Ford-garage, en daarna ook nog even kort bij Peugeot. Direct na de lunch gaat opa Timo ophalen uit het huttendorp. Er valt een prachtige hut te bewonderen die Timo samen met andere kinderen heeft gebouwd. Er is niet alleen getimmerd maar ook al geverfd.

Wat we vanmiddag gaan doen? Via een bezoek van 10 minuten aan de Kia-garage gaan we naar de grote kinderboerderij in Noordwijkerhout. Wel honderd schapen en geiten zijn daar, en ook allerlei soorten kippen en kuikens. Schapen en lammetjes lopen in de wei, je kunt er zo naar toe gaan. In grote kooien zitten muizen en vogels en in een vijver zelfs grote schildpadden.

Luan vindt het prachtig, maar kruipt (als de schapen dichtbij komen) toch af en toe achter de brede rug van zijn grote broer. We eten ijs met wat lekkers er bij. Maar bij het teruglopen naar de auto komt Luan te vallen. Zijn hoofdje raakt de grond. Een plek opzij wordt rood en beetje dik. Oma loopt gauw naar de auto waar zij koud water heeft. Dat helpt wel, maar Luan is toch even erg verdrietig. Gelukkig gaat het met nog een zalfje er op, gauw weer wat beter.

We bellen even met Daniëlle. Luan vindt hij fijn de stem van mama te horen. En dan gaan we met z’n allen nog een keer naar de Ford-garage waar oma met nog veel meer korting dan vanmorgen een nieuwe auto koopt.
We zijn dan ongeveer al weer thuis, want de garage is schuin tegenover onze woning. We melden onze thuiskomst en de gebeurtenissen aan papa en mama. Gauw komt Lodewijk even langs om Luan te knuffelen en ook voor de nieuwe aanhangwagen te regelen. Luan praat via de telefoon nog een keer uitgebreid met mama. Hij geniet daar zichtbaar van.

Bij het eten is hij weer de oude met zijn eetlust, praatjes en grapjes. Heerlijk vinden Luan en Timo de kippenpoten die over zijn van gisteren, en volop wordt gesmuld van een overheerlijke zuurkoolschotel. Wat kan die oma toch lekker koken!
Daarna brengen we met z’n allen Luan naar bed met een vervolgverhaaltje van opa over twee hertjes en twee jongetjes. Na een avondgebedje gezongen te hebben, mag Timo nog een tijdje opblijven en gaat Luan lekker slapen.
Het was een enerverende dag, met een traan en een lach.

Oma en opa Slofstra.

• 23 Augustus 2013 - 07:41

Maja:

De lach en de traan

Hallo traan: Zegt de lach
    wat een mooie nieuwe dag
    Hallo lach: Zegt de traan
    waar komt jouw lach vandaan?

Mijn lach draag ik altijd met mij mee
    ik voel mij altijd heel tevree
    Ik heb nooit een slecht humeur
    en houd niet van gezeur

Wat een mooie eigenschap: Zegt de traan
    ik voel mij hierdoor ontdaan
    Ik heb vaak veel verdriet
    zodat iedereen mijn tranen ziet

Maar tranen moet je laten: Zegt de lach
    ik heb voor jou veel ontzag
    Ook al doet lachen nog zo goed
    huilen geeft vaak nieuwe moed

Ik heb het nooit zo bekeken: Zegt de traan
    en laat de tranen over zijn wangen gaan
    De lach trekt een vrolijk gezicht
    wat is de essentie van dit gedicht?

Zo zullen de lach en de traan
    in het leven altijd samen gaan
    Er komen weleens tijden van verdriet
    maar de lach is altijd in het verschiet

Een simpel maar waar gedichtje.

Groetjes Maja