Varen - Reisverslag uit Stroe, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Varen - Reisverslag uit Stroe, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Varen

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 Augustus 2013 | Nederland, Stroe

Vanochtend vroeg uit de veren want er moest hard gewerkt worden. Na het voeren zouden de kalfjes namelijk uit de hekjes mogen. En dit is altijd een feest om te zien. Ze dansenen sprongen dan vrolijk rond en laten hun blijdschap luid en duidelijk horen. Natuurlijk gingen beide mannen helpen. Samen met mama maakte jij de melk bakjes los en stapelde je een mooie toren. Wat was jij weer hard aan het werk. Elke keer zwiepte je met je arm de ene melkbak op de andere. Timo reed de stapels weg en papa maakte de hekjes los en ruimde ze op. Zo was de hele familie Slofstra aan het werk samen met de boer en zijn zoon. Ik kan je zeggen het bevalt me best dat boere leven. Rond de klok van tienen waren de mannen klaar met de klus en hebben we met elkaar nog koffie gedronken. Tijdens het drinken ging je samen met je broer spelen en helaas vond er een botsing plaats en had je even pijn. De blik in je ogen zei voor mijn gevoel ook dat je er flink van baalde dat je weer lag en dat begrijp ik wel. Nadat je getroost was, ging je weer lekker spelen.

Na de koffienis je grote broer eerst gaan douchen want die was helemaal nat gelikt van de kalfjes. Daarna zijn jullie lekker gaan spelen in de speeltuin. Jij maakte met je waterbalonnen zandbommetjes en Timo zat even later op het dak om papa te helpen een net te spannen. Ja een net op het dak in verband met de vallende eikeltjes. Deze geven zo'n harde knal dat je er wakker van wordt.

Al snel riep de zoon van de boer dat het de hoogste tijd was om te gaan. We gingen namelijk met hem, zijn vriendin en jullie lekker varen in de motorboot op het Veluwe meer. Na zo'n drie kwartier binnendoor rijden kwamen we aan. Zwemvest aan en hup de boot op. Wat hebben wij genoten op het water. Het was heerlijk weer en er was genoeg te zien en te beleven. Natuurlijk hebben beide mannen ook. Og mogen sturen en zijn we ook heeeeel hard gegaan met de boot. Ook de golven vond jij een groot feest. Als ze op waren, riep je "nog een keer, nog meer!" Het grootste avontuur was wel het vissen. Timo ging proberen een snoek te vangen. Diverse visjes werden uitgeprobeerd en al zachtjes varend was het op een gegeven moment raak. Timo riep het uit en de spanning was te lezen op zijn gezocht maar ook op die van ons. Want wat zou eraan zitten??? Het resultaat was een knoert van een snoek. Bijna 90 cm lang! Papa kreeg hem met moeite uit het water maar eenmaal goed beet, konden we hem allemaal bewonderen. Wat een beest!! En wat genieten van alle opwinding daarom heen!

Natuurlijk werd er nog een poging gewaagd maar net zoals bij de meeste sportvissers bleef het er maar bij 1. Maar wat voor 1! Op een gegeven moment werd je wat moe en wilde je van alles en ook weer niet. Uiteindelijk won de slaap het van jou en viel je dus in diepe slaap op papa's schoot. Wat was je moe en wat probeer je daar dan ook weer tegen te vechten..................
Aan de kant sliep je op mama's schoot verder terwijl papa en de zoon van de boer de boot uit het water haalde. Eenmaal richting auto werd je wakker en was het slapen voorbij. Kortom een kort dutje maar je kon er weer even tegen aan.

Gezien de tijd (18.15 uur) besloten we pizza te halen en bij de camping op te eten. Jij at er heerlijk van net zoals je grote broer. Allebei ruim een halve pizza op. Gelukkig bleef er ook nog iets over voor de kippen want die zijn er ook dol op! Nadat de pizza op was, zijn de mannen weer gaan helpen met het voeren van de kalfjes. Daarna werd er nog even gespeeld en gesprongen in de speeltuin, maar al snel was het de hoogste tijd om de avondrituelen te gaan starten.

Samen met mama heb je lekker gedoucht en daarna ben ik je gaan instoppen. We hadden nog een korte babbelmomentjes waarin jij vroeg of ik gehuild had toen jij opa en oma Slofstra was. Wat een vraag dacht ik nog en ik zei "ja" en jij zei toen teug " ik nie alleen huilen bij bij opa en oma toen Luan ging valle!" Daarna vertelde je nog over de grote vis en toen van het een op het andere moment, waarschijnlijk was e de dag aan het evalueren, kwam je tot de conclusie dat je nog geen snoepjes op had. Deze had je echter wel op alleen deze twee soepjes had je van de boer en boerin gehad en niet van mama. Mmm je gezicht sprak boekdelen. Wat kan jij boos kijken dan! Ik heb je even met rust gelaten en daarna ben ik dicht tegen je aangekropen en toen brak je. Dicht tegen mij aan kwam je tot rust en zo ben je uiteindelijk ook in slaap gevallen.

P.s. Foto's van de afgelopen weken volgen morgen!

• 25 Augustus 2013 - 09:48

Maja:

Hier wat kinderliedjes voor Luan die met varen te maken hebben.

Berend Botje

Berend Botje ging uit varen,
    met zijn scheepje naar Zuid-Laren.
    De weg was recht, de weg was krom,
    nooit kwam Berend Botje weerom.

Eén twee drie vier vijf zes zeven,
    waar is Berend Botje gebleven?

Hij is niet hier, hij is niet daar,
    Hij is naar Amerika.

Schuitje varen, theetje drinken,
    Varen we naar de Overtoom.
    Drinken er zoete melk met room.
    Zoete melk met brokken,
    Kindje mag niet jokken.

Schuitje varen, theetje drinken

Schuitje varen, theetje drinken,
    Varen we naar de Overtoom.
    Drinken er zoete melk met room.
    Zoete melk met brokken,
    Kindje mag niet jokken.