De ‘b’ van bordjes, boos en bang - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu De ‘b’ van bordjes, boos en bang - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

De ‘b’ van bordjes, boos en bang

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Oktober 2013 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Vandaag las ik op facebook een berichtje van een ander adoptiemoeder dat het best pittig en zwaar is om al die bordjes in de lucht te houden en te laten draaien als een werkende moeder. En o wat is dat herkenbaar voor menig moeder. En gelijk vraag ik mij af waarom wij als werkende moeder toch altijd dat gevoel hebben om al die bordjes in de lucht te houden. Bij een man ligt dat toch weer heel anders, volgens mij. Ik moest ook gelijk denken aan het boek van een collega wat ik heb gelezen (oeps ben even de titel kwijt) maar daar ging het ook over perfecte werkende moeders. Een heerlijk boek met herkenbare verhalen en handige tips. Wel een boek wat je eigenlijk als werkende moeder continu in je tas moet hebben, zodat je elk moment het even kan open slaan, even kan lezen en even weer dat “o, ja” moment” kan hebben.
Maar ja er kunnen o zo mooie verhalen en tips staan in dat boek, maar als je ziet of denkt of voelt dat je kind(eren) het lastig hebben dat je werkt of er niet bent dan doet dat wat met je als moeder. Dat raakt je diep van binnen en maakt je soms ook heel onzeker. Je weet wel van die momenten dat in luttele seconden 1001 vragen door je hoofd schieten. Het liefst zou je dan op die momenten heel veel van die bordjes willen laten vallen en er alleen zijn voor dat ene bord………………………….

Vandaag hadden we ook de ‘b’ van boos; een boos die we nog niet eerder gezien hadden. Boos was je na het eten omdat je geen filmpje mocht kijken van brandweer Sam. Met papa had je vandaag twee filmpjes afgesproken en deze had je reeds gekeken. Tevens was het ook de hoogste tijd om te gaan slapen. Je was het duidelijk er niet mee eens en in slechts enkele minuten speelden in een razende volgorde het volgende zich af. Toen je het ‘nee’ had gehoord, bleef je stil staan en keek boos voor je uit. Daarna zei je op boze toon dat je brandweerman Sam wilde kijken en toen mama nogmaals nee zei met uitleg, werd je boos. Je begon te springen en daarna te huilen. Papa tilde je even op en legde je het uit wat je toeliet en daarna ben je samen met mama naar boven gegaan om je pyjama aan te trekken. Waarbij je van het ene moment in het andere moment weer de vrolijke man was en over ging tot de orde van het avondritueel.

Eenmaal in je bedje wilde de slaap niet komen en uiteindelijk ben je weer verhuisd naar het bedje op papa en mama’s slaapkamer en daar begon je uiteindelijk te huilen en te vertellen dat je heel bang bent. Je bent bang dat je weg moet, je bent bang dat wij weg gaan, je bent bang dat de politie je komt weghalen, je bent bang om te slapen. Je vertelde het mij allemaal zelf; zo knap. En zo begrijpelijk waarom je verdrietig bent. Nadat je alle tranen uitgehuild had en mama ook diverse malen haar tranen weggeslikt had, ben je in je bedje gaan liggen met in elke hand een vinger van mama’s handen. Zo probeerde je in te slaap te vallen; al starend voor je uit, al vechtend tegen het feit dat je ogen dicht zou vallen. Maar uiteindelijk won de slaap het van jouw strijd. Slaap zacht lieve schat. Jij mag heel, heel, heel lang bij ons blijven, voor altijd! En wij houden van je en weet dat Hij over jouw waakt.

• 09 Oktober 2013 - 22:01

Marielle Schaap:

ahhh wat ontroerend zeg! en wat kan je het mooi omschrijven Daan. *slik*

• 09 Oktober 2013 - 22:05

Igor, Marlou, MaJin En Jibin:

Wat herkenbaar allemaal. Van het begin tot bijna het einde, behalve dan dat Luan goed kan benoemen wat hem bang maakt.
    Jibin is helaas nog niet zover, maar ik weet zeker dat hij ook met zijn verleden "worstelt". Dat zorgt ervoor dat hij op dit moment ook niet zo lekker in zijn velletje zit

Liefs,
    Marlou

• 10 Oktober 2013 - 07:44

Vermist:

Moedergevoelens.....loslaten...woorden die je je hele leven blijven achter volgen als moeder.
    Maar ik denk dat ik niet zo'n goede moeder zou zijn als ik niet zou werken, maar dat terzijde.

Wat worstelt Luan met zijn emoties en gevoelens. En wat een zal het energie kosten om hem te overtuigen dat hij zo dierbaar is binnen jullie gezin. We kunnen het hem alleen maar laten zien en zeggen. Luan we houden van je en laten nooit meer gaan.

Verwachting
    Verwondering
    Verandering
    Liefde is het enige wat zich vermenigvuldigt
    als je het deelt
    Aan het begin van een eeuw waarin wij denken
    alles te weten
    Doe jij ons beseffen dat wij wonderen
    niet mogen vergeten

Liefs Bert, Maja, Anouk, Rick en Manon x

• 11 Oktober 2013 - 09:43

Beulah:

Wat knap dat hij zijn zorgen en angst durft te vertellen.
    Daarbij ook hartverscheurend om te lezen en voor jullie om mee te maken.
    Dat Luan het vertrouwen mag krijgen en erin mag gaan geloven dat jullie van hem houden en dat hij ook echt bij jullie hoort, voor altijd!

XX Beulah