Ik ben boos - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Ik ben boos - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Ik ben boos

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 November 2013 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Lange tijd heb ik getwijfeld of ik wel of niet iets over de boze buien van Luan zou schrijven. En waarom die twijfel? Omdat je je kwetsbaar opstelt, iedereen altijd wel tips/ideeën heeft hoe het anders/beter zou kunnen, gewoon zijn oordeel klaar heeft, etc. Maar ik wilde met mijn weblog ook eerlijk zijn en anderen mee laten lezen in ons leven met jou. En hier horen niet alleen de up momenten bij maar ook de down momenten. En de boze buien van jou ervaren we niet echt als een down moment. We zien het meer als een proces in onze hechting met jou. De weg die wij samen met jou daarin bewandelen. De weg waarin jij ons vraagt onvoorwaardelijk bij ons te zijn. De weg waarin jij ons vraagt scherp te blijven en jou te blijven volgen.

Vandaag was zo’n dag met een boze bui. Meestal bouwt de bui zich op maar nu begon je vrijwel gelijk met schoppen, slaan, spugen, bijten en roepen “mama is stout!”. In de buurt bij je blijven maakt dat je gaat gooien met materialen. Je kijkt me dan aan en vervolgens gooi je met iets. Meestal kies ik er voor om je op dit soort momenten vast te houden. Jij zit dan tussen mijn benen en je armen houdt ik vast als je wil gaan slaan. Ik blijf dan met grote tussen pozen herhalen dat je boos mag zijn, dat mama van je houdt en ik benoem kort wat wel en niet mag. Dit alles in kort duidelijke zinnen en in een soort van een mantra. De ene keer wordt je sneller rustiger dan de andere keer. Uiteindelijk als je rustig bent, breek je en huil je vanuit je tenen. Je kruipt dan altijd dicht tegen mij aan en je bent intens verdrietig. Momenten waarop ik zelf het liefst ook zou breken, maar voor jou sterk blijf. Het huilen wordt dan minder intens en dan hebben we nog een kort momentje waarop ik met hem bespreek wat er gebeurde en dan sluiten we het af met een ‘sorry’ en een dikke knuffel. Vaak huil je daarna nog een aantal keren. En dan is het moment daar dat het klaar is. Zo snel als de boze bui kwam zo snel is hij dan ook opeens weg. Ik merk dat je na deze boze buien wel veel contact zoek met mij en me als een schaduw volgt door het hele huis.

Het zijn heftige momenten die zeker de eerste keren mij heel diep raakte. Rustig blijven is de remedie en als moeder is dat niet altijd even makkelijk. Maar de ervaring heeft bewezen dat dit het beste werkt bij Luan.

Keer op keer heb ik dan wel de discussie met mijzelf doe ik dit goed, stel ik zo wel duidelijk grenzen, beschadig ik onze hechtingsrelatie niet, wat gebeurde er nou eigenlijk vooraf, voelt hij zich nog niet veilig genoeg gehecht, is dit de ontwikkelingsfase waarin hij zit, is het zijn temperament, is hij angstig, etc., etc.

Theoretisch weet ik dat de geschiedenis van Luan maakt dat hij een sterke primaire behoefte heeft om de controle zelf te houden en dat boze buien angst kan camoufleren deze controle te verliezen. Het lijkt wel een vorm van paniek. In zijn jonge jaren heeft Luan zichzelf mechanismen aangeleerd als: voor jezelf zorgen, volwassenen in je omgeving niet vertrouwen, steeds scannen of alles wel veilig is. Het lijkt erop dat je nu na een jaar er op dit moment niet aan toe komt om die controle los te laten. En komt dat nu opeens vanwege de spannende decembermaand? Vragen we te veel van je? Zitten we in een nieuwe stap in je hechtingsfase? Moeten we even een stapje terug doen? Kortom 1001 vragen waar we het later op de dag met elkaar over gehad hebben. En waarbij we tot de conclusie komen dat we op de weg soms even de rotonde moeten nemen en een stuk moeten terug rijden om onze reis met jou weer te hervatten. Lieve Luan wij zijn er voor jou, onvoorwaardelijk en hand in hand gaan we verder!

Ik ben boos, boos, boos
En dat duurt nog wel een poos
Ik ben kwaad, kwaad, kwaad
Ik loop stampend over straat
Ik snauw, ik grauw, ik grom
Maar vraag me niet waarom
Ik ben gewoon boos, boos
Bi-ba-be-loe-ba-boos!

Ik weet niet hoe het komt
Maar ik ben boos
Mama vraag: ‘och kind,
Wat is er loos?’
Razend, wild en woedend,
Woest en kwaad
Mijn hoofd is net zo rood
Als een tomaat!

Ik ben boos, bo-bo-boos
En dat duurt nog wel een poos
Ik ben kwaad, kiwa-kwa-kwaad
Ik loop stampend over straat
Ik snauw, ik grauw, ik grom
Maar vraag me niet waarom
Ik ben gewoon boos, boos, bi-ba-be-loe-ba
Boos, boos, bi-ba-be-loe-ba
Boos, boos, bi-ba-be-loe-ba
Boos!












  • 30 November 2013 - 12:56

    Marjo:

    Hier zijn niet veel woorden voor nodig behalve " GOED BEZIG !!!

  • 30 November 2013 - 14:48

    Bianca:

    Hoi Daan,

    Soms is het best lastig je kwetsbaar op te stellen, zeker als je het gevoel hebt, dat anderen hun oordeel over je kunnen hebben. Ik kan deze gedachten/gevoelens met je delen, door de aard van mijn gezin.

    Ik kan maar een ding tegen je zeggen: Zorg, dat je je eigen weg blijft bewandelen en laat de oordelen van anderen snel langs je heengaan! Doe, waaraan jij denkt goed te doen en dan doe je het dus nooit verkeerd!!
    Wees trots op wat je allemaal al hebt bereikt, en inderdaad er zijn en blijven altijd downs, maar vooral ook vele ups!! Geniet daarvan met volle overgave, zodat je de downs beter aan kunt gaan!

    Je doet het top!

    Liefs Bianca


  • 30 November 2013 - 15:43

    Vermist:

    Lieve dani.
    Ik zeg alleen maar......blijf je hart volgen.
    Je weet dat wij er altijd voor jullie zijn.

    Dikke knuffel voor de sloffies van de vermisten. X

  • 30 November 2013 - 15:47

    Marjon:

    Handel vanuit je eigen gevoel. Je eigen gevoel laat je niet in de steek. Durf daarop te vertrouwen.
    En inderdaad wat Bianca hierboven ook schreef: Wees trots op waar jullie nu staan met elkaar. Ik heb zoveel respect en bewondering voor jullie.
    Geniet met elkaar van het weekend.

    Liefs Marjon

  • 30 November 2013 - 17:02

    Annelies:

    Is boos zijn niet onderdeel van het hechtingsproces? Kijken wat jullie doen en of je dat ook accepteerd en niet wegloopt? Meer als ervoor hem zijn en hem en jezelf beschermen tegen dat wqt hij doet kun je niet doen heb ik in mijn agressietrainingen altijd geleerd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Familie

Welkom op onze website Op Reis Naar Jou! Op deze website kunnen jullie onze reis volgen naar onze zoon Luan in China en hoe het met ons verder gaat in Nederland. Veel plezier met lezen en schroom niet om een berichtje achter te laten!

Actief sinds 21 April 2012
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 436048

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Op reis naar Luan

Landen bezocht: