Te druk voor kerst? - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Te druk voor kerst? - Reisverslag uit Noordwijk-Binnen, Nederland van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Te druk voor kerst?

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 December 2013 | Nederland, Noordwijk-Binnen

Vele moeders zullen het wel herkennen die drukke dagen voor Kerst. De laatste schoolweek waarin er van alles nog gedaan moet worden; kerstkleren kopen, bedenken wat we eten met kerst, kerstboodschappen doen, kerstkaarten schrijven, kerstpresentjes voor de leerkrachten, op school is er of een Kerstviering in de kerk of eten waar je dan als ouders nog even wat mag bereiden, huis op orde, kerstborrels van je werk, deadlines op je werk en ga zo maar door. Het is altijd rennen en vliegen en elk jaar weer ben ik dan weer blij als we alles gered hebben en het Kerst is.

En blij is dan echt een relatief begrip want elk jaar met Kerst gaan mijn gedachten wel 1 moment terug; terug naar dat ene moment waarop bleek dat er weer een IVF poging niet gelukt was. Daar zat ik Eerste Kerstdag dan met ons gezin in de kerk. Mooie kleren aan, iedereen blij (althans van de buitenkant leek dat), de kaarsjes aan, kerstmuziek klonk door de kerk heen en juist die Kerstdag werd expliciet het Kerstverhaal verkondigd! Juist die bewuste eerste kerstdag terwijl ik mij altijd jaar in jaar af vroeg waarom niet gewoon het Kerstverhaal verteld werd op eerste Kerstdag! En nu juist op die ene ochtend werd de geboorte van Jezus verteld. Wat had ik het moeilijk die ochtend; het liefst was ik uit de kerk gerend, had ik geschreeuwd, gehuild, gegild en heel hard geroepen hoe ik mij voelde. Maar het was Kerst; het feest waar een ieder altijd naar toe leeft, het feest waarbij een ieder altijd blij is, het feest waar we vieren dat Jezus is geboren! En ja daar zat ik met mijn verdriet en pijn en ik kon gewoon echt niet blij zijn! Het verhaal van de geboorte van Jezus raakte mij diep, de liederen kwamen diep binnen en wat had ik het lastig toen. Ik wilde de sfeer van Kerst niet te niet doen met mijn pijn, met mijn verdriet. Wat heb ik geworsteld die dag en waarom? Ik was vast niet de enige die die dag met dubbele gevoelens daar in de kerk zat?! Maar uit geen enkele gedachte kon ik troost halen.

Ook deze drukke week voor Kerst gingen mijn gedachten weer terug naar dat ene moment, deel ik deze week ook dit ene moment met anderen en deel ik het nu met jullie. En waarom omdat ik weet dat Kerst niet voor een ieder dat blije feest altijd is. Vele mensen denken aan die ene die er nu niet bij kan zijn of hebben andere herinneringen aan Kerst zoals ik nu heb. En natuurlijk gevoelens en herinneringen kunnen slijten, maar ze blijven wel. Gelukkig kan ik steeds meer troost vinden in het luisteren van liederen en in het feit dat we vorig jaar onze jongste zoon Luan mochten op halen in China. Het had zo moeten zijn, het was de weg die Hij voor ons uit gestippeld had………..

Kerst drukte ook deze week vloog ik van hot naar haar. Na een lange dag op het werk, snel even mijn gezicht laten zien op de kerstborrel met mijn collega’s managers, daarna snel naar huis en hup weer in de auto om naar de Kerstviering van school te gaan. En de volgende dag gaan we gewoon verder: teamdag op het werk met afsluitende borrel, snel eten thuis om vervolgens op mijn werk naar een kerstborrel te gaan met het hele gezin.

De Kerstviering van school in de kerk was in deze drukte wel een schitterend lichtpuntje. Met mijn hoofd nog vol kwam ik namelijk thuis van mijn werk en trof jou daar al springend aan in de keuken roepend “Het is zo spannend!! Wat gaan we doen dan? Het is zo spannend!” Eenmaal in de kerk wilde je wel bij de groep zitten maar mama moest wel dan bij je blijven. En dat was natuurlijk prima. Met je mooie kerstmuts nam je alles in je op. Je keek om je heen en nam alles in je op en fluisterde nog eens in mijn oren dat je het zo spannend vond allemaal. Aangezien we best op tijd waren, ging je ook nog even wat schrijven in je boekje en maakte je het ene blaadje na het andere vol. Toen de eerste klanken van muziek door de kerk heen klonken heb ik je boekje in mijn tas gedaan en vol verwachting wachtte jij af wat er ging gebeuren. Al snel klonk Komt allen tezamen door de kerk en wiegde jij op de maat mee. En langzaam aan voelde ik de rust bij mijzelf ook komen; de kerstdrukte ging naar de achterkant en er kwam ruimte om te genieten om te zingen om te voelen om te beleven en om te horen. Er kwam ruimte om te beseffen dat dit jouw eerste kerst met school is, dat je voor het eerst dit Kerstfeest in de kerk met school vierde. Ik keek naar jou en voelde de warmte, de liefde stromen. Jouw ogen glommen in het donker, je lippen bewogen mee en probeerde de woorden te vormen van de liederen die we zongen, je lichaam wiegde heen en weer op de maat van muziek. Wat een rijkdom, wat een liefde, wat een beleving en ja dit was Kerst!

Ook onze oudste zoon zag ik genieten met zijn klasgenoten. Stoer maar toch ook een twinkeling in de ogen en luid meezingend op de liederen die gezongen werden. Wat een rijkdom wat een Kerstfeest. Even alle drukte op de achtergrond en genieten van die mooie blije boodschap; de boodschap dat Jezus is geboren voor jou en mij! De boodschap dat Hij op aarde kwam in een stalletje zo nederig en klein. De boodschap dat Hij er is voor jou en mij! Het licht in de wereld!

Wij wensen jullie vanaf hier hele fijne kerstdagen toe en een liefdevol 2014!


http://youtu.be/0Y7nfgFI1dY

  • 22 December 2013 - 10:42

    Marjon:

    Weer prachtig beschreven Daan......woorden schieten tekort. Wat is het belangrijk dat "de boodschap " centraal blijft staan tijdens deze drukke, hectische en soms chaotische dagen.
    Probeer de rust te vinden om te genieten van deze prachtige, warme en liefdevolle dagen.
    Verder wens ik jullie een ontzettend mooi, gezellig, gezond en gelukkig 2014 toe.

    Liefs Marjon

  • 23 December 2013 - 08:54

    Vermist:

    Leven



    Leven is een geschenk

    Leven is genieten

    Leven is lief te hebben

    Leven is gelukkig zijn

    Leven is verdriet

    Leven is houden van

    Leven is verlangen

    Leven is geven en nemen

    Leven is pijn, en leren ermee omgaan

    Leven is de natuur, de zon, maan en sterren

    Leven is blij zijn

    Leven is geven om elkaar

    Leven is jezelf leren kennen

    Leven is heel veel, doen wat in je vermogen licht

    Leven is geloven in jezelf


    Mooie fijne kerstdagen,

    Liefs Bert, Maja, Anouk, Rick en Manon
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Familie

Welkom op onze website Op Reis Naar Jou! Op deze website kunnen jullie onze reis volgen naar onze zoon Luan in China en hoe het met ons verder gaat in Nederland. Veel plezier met lezen en schroom niet om een berichtje achter te laten!

Actief sinds 21 April 2012
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 436065

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Op reis naar Luan

Landen bezocht: