Opoe is de mama van oma - Reisverslag uit Froidchapelle, België van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu Opoe is de mama van oma - Reisverslag uit Froidchapelle, België van Familie Slofstra - WaarBenJij.nu

Opoe is de mama van oma

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 December 2013 | België, Froidchapelle

Ik schreef er al een keer eerder over dat familie iets is wat jij niet kende voorat je in Nederland kwam. Moet je je voorstellen dat je ruim 4 jaar lang in een tehuis woont (althans daar gaan we vanuit) en dat je dan op een dag foto’s in je hand krijgt (althans daar gaan we ook vanuit) en krijg te horen dat dat je papa, mama en grote broer Timo is. Waarschijnlijk hebben ze alleen grote broer gezegd want van onze gids in de provincie kregen we te horen dat jongere kinderen hun broer met grote broer aanspreken en niet bij hun voornaam. Luan werd dan ook continue gecorrigeerd door de gids op het moment dat hij Timo zei!

Maar terug naar het moment dat jij de foto’s onder ogen ziet van ons; wat zou je toen gedacht hebben, wat zou er door jou heen gegaan zijn? Hopelijk kun je het ons ooit vertellen of is het een herinnering die jij koestert diep in je hart. En dan wordt je op een ochtend vroeg je bed uit gehaald en ga je in de auto een lange reis van ruim 500 km maken naar Hangzhou; de plek waar wij je zullen sluiten in onze armen. Al duizenden keren heb ik over dit moment nagedacht en vele scenario’s zijn de revue gepasseerd. Zouden ze je verteld hebben wat je ging doen en zou je het begrepen hebben? En wat zal je gedacht hebben bij het zien van onze foto’s? Zou je een beeld hebben gehad van wat een papa, mama en grote broer is? Ik weet het niet en nogmaals hoop ik diep van binnen dat je het mij ooit kan vertellen of dat je het koestert in je hart!

En ja dan stond je daar opeens oog in oog met je vader, je moeder en je grote broer; niet alleen voor ons bijzonder maar zeker ook voor jou. En jouw wereld steeds groter en groter want via skype leerde je het begrip opa en oma kennen en eenmaal in Nederland breidde dit zich steeds meer uit met ooms, tantes, neefjes, nichtje, vrienden en opoe. Allemaal familie en familie een term die jou in ieder geval helemaal niks zei en een term die jij ook niet kende. Allemaal begrippen waar je langzaam in gerold ben en opeens was gisterne daar het moment dat we het onderwerp te spraken kwam.

Oma Leiderdorp is de mama van mama en de mama van tante Marian. En tante Marian en mama zijn zusjes. En opa Leiderdorp is de papa van mama. En oom Reinder is de broer van papa en tante Christine is de zus van papa en opa en oma Slofstra zijn de papa en mama van papa. En zo gingen we maar door totdat je zelf ook nog vroeg “en opoe dan?” Ik vertelde je dat opoe de mama van oma was en toen vroeg je opeens “en Luan dan?” Ik vertelde je dat je mijn zoon was en het broertje van Timo en dat mijn papa en mama zijn opa en oma waren, etc. etc. Je had dat koppie moeten zien van hem! Hij snapte er echt helemaal niks van en vertel nou zelf hoe kun je dat nou goed uitleggen en is het wel uit te leggen??

Vannacht was je rond de klok van enen wakker en gaf je aan bang te zijn. Bij papa en mama ben je in bed gekropen en daar sliep je vrij snel weer in. Na een klein half uurtje heeft papa, je zoals afgesproken weer in je eigen bedje gelegd. Daar heb je heerlijk verder geslapen tot de volgende ochtend half 9. Lekker hoor dat die mannen zo lekker lang slapen. Na een rustig ontbijt en koffie bij opa en oma Leiderdorp zijn de oudere mannen op excursie geweest naar een bierbouwerij. De damens en kinderen hebben lekker gespeeld en geborreld bij oma in het huisje. De oudste kinderen vermaakten zich buiten met de voetbal en bij het strandje met water en modder. En vooral dat laatste was goed te zien toen ze weer terug kwamen! Ach ze hadden gelukkig oude kleren aan en ze hadden zich prima vermaakt!

In de middag is mama met de kinderen gaan zwemmen en daar vermaakte iedereen zich prima. Vooral de glijbaan was de grote favoriet van de kinderen. Ze kregen er maar geen genoeg van en jij ook niet. Met behulp van 1 hand op de tree beklom je keer op keer met hulp van je grote broer de lange trap omhoog om vervolgens in je uppie op je buik naar beneden te glijden waar mama je dan weer opwachtte. Wat een plezier had je hierin net zoals de wild water baan. Ook daar maakte je rondje naar rondje! Je vond het dan ook jammer dat mama op een gegeven moment aankondigde dat je nog maar 5 keer van de glijbaan afmocht. Maar na die vijf keer ging je toch wel gewillig mee het water uit. Na een lekkere douche heeft papa je aangekleed en daarna zijn we naar het huisje terug gelopen. Timo kwam later met zijn neefjes en nicht mee terug. Eenmaal thuis heb je lekker op de bank Chinese filmpjes gekeken en toen papa voor 12 man gekookt had heb je genoten van het eten. Nog even spelen en daarna was het toch echt wel de hoogste tijd om te gaan slapen. Ook deze avond ging je gewillig mee en eenmaal in je bed viel je vrijwel direct in slaap!

• 31 December 2013 - 08:41

Vermist:

Hoe ingewikkeld kan iets simpels voor ons zijn.
    Maar lieve luan , je hebt een liefdevolle familie om je heen en wij houden van je als ......

Lieve sloffies , op naar een volgend jaar van vriendschap !
    Goed uiteinde. Xxx de vermisten.